Устав Ордену Пресвятої Діви Марії з гори Кармель

F-13Нижче приводимо деякі фрагменти з первісного уставу Одену Пресвятої Діви Марії з Гори Кармель, який був наданий св. Альбертом, єрусалимським патріархом (між 1206 і 1214 роками) і затверджений папою Інокентієм IV.

 

 

 


Молитва.
В первісному уставі Братів Пресвятої Діви Марії з гори Кармель (кармелітів) про споглядальний вимір Кармелітського Ордену сказано:

"Всі повині перебувати окремо в своїх келіях або біля них, розважаючи Закон Божий (пор. Пс 1,2; Іс.Н 1,8) і чуваючи на молитві (пор. 1Пт 4,7) в день і в ночі, хіба що чимсь іншим потрібно займатись (Устав 8). 

 

Праця. Окрім молитви, важливим аспектом духовності ордену є праця.

"Також повині виконувати якусь працю, щоб диявол знаходив вас завжди занятих і не міг знайти жодного доступу до ваших душ в наслідок вашої безчинності. В цьому відношені маєте приклад і повчання у святого Павла Апостола. Його устами промовляв Христос (пор. 2Кор. 13,3). Він також був вибраний Богом на проповідника Євангелії і вчителя поган у вірі і правді (пор. 1 Тим. 2,7). Якщо будете йти за ним, не заблукаєте.

Пише він: “В труді і стомлені перебували ми між вами, а вдень і вночі тяжко та гірко працювали, щоб не утруднювати з вас нікого. Не тому, що не маємо на це права, а тому, щоб дати себе вам за зразок, щоб ви нас наслідували. Бо коли ми були у вас, ми вам це наказали: Як хтось не хоче працювати, хай і не їсть. Та проте чуємо, що деякі у вас живуть у ледарстві й не роблять нічого, тільки байдикують. Таким то наказуємо і велимо Господом нашим Ісусом Христом в мовчані працювати і споживати хліб, що самі заробили” (2 Сол. 3,7-12). Це добра і свята дорога йдіть нею (пор. Іс 30.21)" (Устав 17).

 

Мовчання. І молитва, і праця в кармелітському монастирі повинні бути проникнута духом мовчання, яке внутрішньо відкриває душу на постійний діалог з Богом. В уставі читаємо:

"Апостол радить мовчання, коли наказує зберігати його під час праці (пор. 2 Сол. 3,12). Як твердить Пророк: “Справою справедливості є мовчання” (пор. Іс. 32,17). На іншому місці: “В мовчанні і довірї лежить ваша сила” (пор. Іс. 32,15).

 Отже, постановляємо, що ви повині дотримуватись мовчання від рецитування Комплети до відмовлення Прими з наступного дня. В іншому часі, незважаючи на те, що мовчання не буде зобовязувати так докладно, то, однак, повині уникати багатослів'я. Є, отже, написано і не менш повчає досвід: що “В багатомовності гріха не бракуватиме” (  Прип. 10, 19) також: “Хто не розсудливий в розмові, отримає шкоду” (Прип. 13,3). До тогож “Хто в розмові перебирає міру, робить шкоду своїй душі” (пор. Сир. 20,8). Також Христос говорить в Євангелії: “За кожне пусте слово, яке скажуть люди, - дадуть відповідь судного дня за нього” (Мт. 12,36).

 Нехай, отже, кожен важить своє слово і вміло затримує свій язик, щоб випадково не спіткнувся і не впав в мові, а занепад його не був не оздоровлений аж до смерті (пор. Сир. 28,26). Нехай пильнує з пророком доріг своїх, щоб не згрішив язиком і нехай старається уважно і ревно зберігати мовчання, котре є справою справедливості (пор. Іс. 32,17)" (Устав 18).